کنیبالیزیشن (Cannibalization) یا هم نوع خواری چیست؟
[ad_1]
کنیبالیزشن چیست؟
کنیبالیزشن چگونه بر سئو سایت تاثیر منفی میگذارد؟
همانطور که در بخش بالا نیز اشاره شد، کنیبالیزشن میتواند بر سئو سایت تاثیر منفی بگذارد، اما چگونه؟ در ادامه مهمترین تاثیرات منفی کنیبالیزشن را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.
تشخیص اشتباه محتوای بی ارزش
زمانی که در سایت خود دو محتوا با موضوع و کلمه کلیدی یکسان دارید، گوگل به سختی میتواند تشخیص دهد که کدام محتوا ارزشمندتر از دیگری است. در این حالت گوگل از الگوریتمهای خاص استفاده کرده و یکی از محتواها را ارزشمندتر در نظر گرفته و محتوای دیگر را در صفحات تبعیدی قرار میدهد. این مساله از دو جنبه بر روی سایت شما تاثیر منفی میگذارد. اول آن که ممکن است گوگل در تشخیص محتوای ارزشمند سایت شما دچار اشتباه شده و محتوای بهتر را تبعید کند. از طرف دیگر هر محتوا و هر سایتی که گوگل امتیاز پایینی به آن داده و تبعید میشود، تاثیر منفی بر سئو و رتبه بندی کلی سایت شما خواهد داشت.
امتیازدهی هر دو محتوا
در حالت دیگری ممکن است گوگل هر دو محتوای شما را مورد عنایت قرار داده و آن را امتیازدهی کند. شاید در نگاه اول تصور کنید که این موضوع خوب است. اما در این حالت گوگل امتیاز بالایی به دو محتوا نداده و ممکن است یکی را در جایگاه 20 و دیگری را در جایگاه 30 نمایش دهد. این در حالی است که ممکن است یکی از محتواهای شما به تنهایی قابلیت نمایش در صفحه اول را نیز داشته باشد، اما با این اشتباه شما این شانس را از خود خواهید گرفت!
نوسان رتبه
تاثیر منفی دیگری که کنیبالیزشن یا هم نوع خواری میتواند بر سایت شما داشته باشد، نوسان رتبه آن است. گوگل ممکن است در امتیازدهی سایت شما سردرگم شده و هر روز تصمیم خود را درباره آن عوض کند. برای مثال ممکن است یک روز یکی از محتوای شما را در رتبه پنج و روز دیگر در رتبه 12 قرار دهد. ممکن است یک روز آن را کاملا حذف کرده و آن را جز صفحات هم نوع خواری تشخیص دهد. ممکن است هر دو آن ها را حذف کرده یا تصمیم بگیرد رتبه پایینی برای آنها در نظر بگیرد. این نوسان رتبه نیز میتواند تاثیر منفی بر سئو و جایگاه سایت شما داشته باشد.
کاهش قدرت محتوا
تصور کنید که شما میخواهید یک محتوای عالی و همه چیز تمام بنویسید. اگر هدف شما نگارش یک محتوا باشد، تمامی نکات مهم و اصلی را در محتوا ذکر خواهید کرد، اما اگر بخواهید یک موضوع یکسان را در دو محتوا بگنجانید، ناخوداگاه سعی میکنید بخشی از نکات مهم یا ظرافت کاریها را بین دو محتوا تقسیم کنید. با این کار کیفیت هر دو محتوا کاهش پیدا میکند. این موضوع نه از دید گوگل و نه از دید کاربران پنهان نمیماند، چرا که کاربران همواره به دنبال آن هستند که در زمانی کوتاه پرسش تمامی سوالات خود را از یک محتوا به دست آورند.
کاهش نرخ تبدیل و نرخ کلیک
هدر رفتن بودجه و زمان خزش
خزندههای گوگل برای هر سایت بودجه و زمان مشخصی به منظور ایندکس کردن آن در نظر میگیرند. در صورتی که شما برای یک کلمه کلیدی چندین محتوا داشته باشید، زمان ایندکس خزندههای گوگل ممکن است برای محتواهای کم ارزشتر صرف شده و گوگل اصلا زمانی برای بررسی محتواهای بهتر شما اختصاص ندهد.
کاهش قدرت بک لینک
پیشگیری از کنیبالیزشن
تحقیق کلمات کلیدی براساس ساختار خوشهای
اگر در دنیای تولید محتوا فعال باشید میدانید که ساختار خوشهای کلمات کلیدی یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب کلمات کلیدی است که متن باید برای آنها بهینه شود. میتوانید با استفاده از ابزارهای مختلف برای یک کلمه کلیدی اصلی یک ساختار خوشهای تهیه کرده و برای یک ساختار تنها یک محتوا تهیه و بهینه کنید. این مساله باعث میشود در یک محتوا تمام کلمات کلیدی مهم را نوشته و از نگارش دو یا چند محتوا برای یک دسته بندی جلوگیری کنید.
بررسی هنگام ساخت صفحه جدید
یکی دیگر از روشهای جلوگیری از کنیبالیزشن آن است که هنگام ایجاد صفحه جدید بررسی کنید که از قبل صفحهای برای آن کلمه کلیدی تولید کردهاید یا خیر؟ برای انجام این کار در گوگل کوئری کلمه کلیدی خود را وارد میکنید تا اگر محتوایی برای آن نگارش شده باشد، آن را ببینید.
استفاده از یواست سئو
اشتباهات رایجی که شما را به دام کنیبالیزشن میاندازد
ممکن است شما با خودتان فکر کنید که تا کنون هیچ دو محتوای یکسان و مشابهی تولید نکردهاید، بنابراین هیچ گاه سایت شما با مشکل کنیبالیزشن مواجه نخواهد شد، اما گاهی اوقات اشتباهاتی پیش میآید که بدون آن که بدانید بر سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.
دسته بندی صفحات
صفحات برچسب
صفحات برچسب نیز چیزی شبیه به دسته بندی صفحات هستند و آنها را به بخشهای جزئیتر و کوچکتری دسته بندی میکنند. برای مثال ممکن است شما صفحه آموزش سئو بالا را به دو برچسب آموزش مقدماتی سئو و آموزش حرفهای تبدیل کنید. در این حالت نیز تولید محتوا با این کلمات کلیدی میتواند در سایت دردسرساز شود.
صفحات محصول
احتمال بروز این مشکل در سایتهای فروشگاهی زیاد است. برای مثال ممکن است شما در سایت خود جدیدترین ترند پالتو یا هر لباس دیگری را آورده باشید و با همان عنوان مثلا پالتو خزدار مشکی آن را در صفحه محصول خود قرار دهید. سپس بخواهید یک محتوا با عنوان چطور پالتو خزدار مشکی را ست کنیم را با همان کلمه کلیدی منتشر کنید. این موضوع نیز میتواند در سایت منجر به بروز مشکل کنیبالیزشن شود.
محتوا
این حالت نیز زمانی است که شما دو محتوا با مضمون و کلمه کلیدی یکسان تولید می کنید که در بخشهای بالاتر به طور کامل با آن آشنا شدیم.
چگونه کنیبالیزشن را تشخیص دهیم؟
ممکن است به هر دلیل نتوانید از ایجاد صفحات هم نوع خواری در سایت خود جلوگیری کنید، بنابراین به عنوان یک سئوکار باید در بازههای زمانی مشخص، وجود این مشکل در سایت خود را تشخیص دهید. برای انجام این کار روشهای پیشنهادی زیر میتواند برای شما مفید واقع شود.
تشخیص کنیبالیزشن با استفاده از سرچ کنسول
استفاده از تکنیک site
روش دوم برای تشخیص کنیبالیزشن استفاده از تکنیک ساده site است. برای استفاده از این روش کافی است در نوار جست و جوی گوگل کلمه کلیدی مورد نظرتان را به صورت تصویر زیر وارد کنید.
در این حالت به جای example باید نام سایت خودتان یا هر سایتی که میخواهید بررسی کنید را بنویسید. در این حالت محتواهایی با موضوع مشابه به شما نمایش داده میشود. البته الزاما این محتواها در رقابت با یکدیگر نیستند و باید آنها را از نظر کنیبالیزشن چک کنید.
بازبینی لینک سازی داخلی و خارجی
روش های حل کنیبالیزشن بدون آسیب به رتبه سایت
بعد از تشخیص صفحات هم نوع خواری در سایت باید به دنبال راهکارهایی باشیم که بدون آسیب به رتبه و جایگاه سایت مشکل به وجود آمده را حل کند. به این نکته توجه داشته باشید که هیچ نسخه یکتا و مشابهی برای رفع کنیبالیزشن وجود ندارد و ممکن است روشی که برای یک سایت موثر واقع شده برای سایت دیگر بی تاثیر باشد. راهکارهای زیر به شما در رفع این مشکل کمک خواهد کرد.
حذف و ریدایرکت کردن صفحات با استفاده از ریدایرکت 301
ادغام و تلفیق صفحات برای ایجاد یک صفحه قوی
در این روش شما دنبال قویترین صفحه نیستید بلکه قویترین صفحه را ایجاد خواهید کرد. محتوای صفحات مختلف را بررسی کنید، قویترین محتوا را پیدا کرده و مطالب، تصاویر، نمودارها و هر چیز مهم دیگری که در محتواهای دیگر وجود دارد را به محتوای هدف خود منتقل کنید. با این کار قویترین محتوای ممکن را تولید خواهید کرد. پس از انجام این کار مراحل بالا و استفاده از ریدایرکت 301 را انجام دهید.
استفاده از تگ کنونیکال
استفاده از تگ نوایندکس
این روش نیز زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که شما نمیخواهید صفحات خود را حذف کنید. برای انجام این کار کافی است برای صفحاتی که نمیخواهید توسط گوگل ایندکس شود از تگ نوایندکس استفاده کنید. با وجود آن که دو روش ذکر شده یعنی تگ نوایندکس و تگ کنونیکال مشابه با یکدیگر هستند، اما تفاوتهای قابل توجهی با یکدیگر دارند. اول آن که تگ کنونیکال به رباتهای گوگل نشان میدهد که کدام مطلب باید رتبه بندی شود. با انجام این کار ارزش لینکهای داخلی و خارجی به صفحات جانبی ارجاع شده نیز به صفحه هدف منتقل میشود. از طرف دیگر تگ نوایندکس تنها به رباتها این علامت را میدهد که این صفحات نباید مورد خزش قرار بگیرند و هیچ اشارهای به صفحه و محتوای اصلی نمیکند.
جمع بندی
کنیبالیزشن یا هم نوع خواری یکی از مشکلاتی است که در اغلب سایتها سئو آن را تحت تاثیر قرار میدهد. این مساله زمانی رخ میدهد که شما در سایت دو صفحه با مضمون و کلمه کلیدی یکسان داشته باشید. در این حالت گوگل و رباتهای خزنده آن، برای پیدا کردن صفحه اصلی سایت دچار سردرگمی خواهند شد. این مساله باعث میشود سایت شما برای آن کلمه کلیدی جایگاه مناسبی پیدا نکند. تشخیص و پیشگیری از بروز این مشکل و راه حل آن در این مطلب به طور کامل توضیح داده شده است.
[ad_2]
دیدگاهتان را بنویسید