ریچ اسنیپت چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟
[ad_1]
فرقی نمیکند که شما به طور اختصاصی در دنیای وب فعالیت داشته باشید یا تنها از آن برای انجام کارهای مورد نیاز و روزمره خود استفاده کنید، بدون شک متوجه شدهاید که گوگل در چند سال اخیر چقدر پیشرفت کرده تا بتواند دقیقترین اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهد و نتیجه نمایش همان چیزی باشد که کاربر به دنبال آن است. برای این منظور گوگل از ابزارهای مختلفی استفاده کرده که هرکدام کارایی و عملکرد خاص خود را دارند. ریچ اسنیپت Rich Snippet یکی از این ابزارها است که اطلاعات دقیقتری از هر سایت در اختیار کاربر قرار میدهد. احتمالا شما نیز نسبت به دیگر مسائل دنیای وب آشنایی کمتری با ریچ اسنیپت داشته باشید، بنابراین با ما همراه شوید تا در این مطلب بیشتر با این مفهوم، انواع و کاربرد آن آشنا شویم.
ریچ اسنیپت چیست؟
به زبان کمی تخصصی ریچ اسنیپت توصیف نشانه گذاری دادههای ساختاری است که ادمین سایت میتواند به html موجود سایت اضافه کند. این نشانه گذاری به گوگل کمک میکند بتواند اطلاعات هر صفحه را بهتر درک کرده و از آنها برای نمایش دقیقتر به کاربران کمک کند.
برای درک بهتر از ریچ اسنیپت و اطلاعات آن به عکس زیر دقت کنید.
اگر به اطلاعات نمایش داده شده دقت کنید، متوجه میشوید که علاوه بر اطلاعاتی مانند متا دیسکریپشن و URL سایت، اطلاعاتی مانند امتیاز کاربران، تعداد رای، رایگان بودن و سیستم عامل مورد نیاز برای نصب به شما نمایش داده شده است. این اطلاعات همان ریج اسنیپتی است که ادمین سایت در HTML برای نمایش به موتورهای جست و جو و کاربران وارد کرده تا نتایج دقیقتر در گوگل به کاربران نمایش داده شده و افراد دقیقا چیزی را که میخواهند را پیدا کنند. با وجود آن که گوگل الزامی برای استفاده از ریچ اسنیپتها در سایت در نظر نگرفته است اما استفاده از آن میتواند نرخ کلیک سایت شما را بالا برده و باعث بهبود سئو آن شود. اطلاعاتی که برای ریچ اسنیپتها در نظر میگیرید با توجه به محتوای سایت میتواند نقد و بررسی یک محصول، یک شخص، تجارت، ورزش یا هر چیز دیگری باشد که اطلاعات را جزئیتر و دقیقتر در اختیار کاربران قرار میدهد.
چگونه از ریچ اسنیپت استفاده کنیم؟
برای آن که بتوانید در سایت خود دادههای مرتبط با هر کلمه کلیدی را در ریچ اسنیپت هر صفحه وارد کنید، باید اطلاعات مورد نظرتان را نشانه گذاری کنید. اطلاعات برچسب گذاری شده به عنوان میکرو دیتا نیز شناخته میشوند. گوگل توسط RDfa و Microformat این اطلاعات نشانه گذاری شده را تشخیص داده و استخراج میکند. اطلاعات استخراج شده توسط گوگل در SERP به عنوان ریچ اسنیپت به کاربران در نتایج جست و جو نشان داده میشود. میکرو دیتا رایجترین نوع محتوایی است که ریچ اسنیپت از آن پشتیبانی میکند.
انواع ریچ اسنیپت
همانطور که در بخش مقدمه نیز اشاره شد، اطلاعات مورد استفاده در ریچ اسنیپتها هرچیزی میتواند باشد. بنابراین ریچ اسنیپتها انواع مختلفی دارند که با شناسایی آن و نحوه صحیح استفاده از آنها میتوانید گام موثری بر بهبود سئو سایت خود بردارید. با شناسایی نوع دیتا مورد نظرتان میتوانید از Structure Markup مخصوص به آن که در SERP طراحی شده استفاده کرده تا بهترین نتیجه را از ریچ اسنیپت مورد نظر دریافت کنید. لازم به ذکر است با توجه به تنوع گسترده دیتاهای مورد استفاده در Rich Snippet تعداد زیادی از آنها تنها برای سایتهای بسیار خاص مورد استفاده قرار گرفته و عمومی نیستند. در ادامه با برخی از انواع ریچ اسنیپت که عمومیتر بوده و در اغلب سایتها میتوانند مورد استفاده قرار گیرند، آشنا خواهیم شد.
برد کرامپ
برد کرامپ یا خرده نان یکی از انواع Rich Snippet است که به کاربران این امکان را میدهد مسیر هدایت شده به صفحه مورد نظر را مشاهده کنند. در این صورت کاربران متوجه میشوند که صفحه مورد نظر در چه بخشی از سایت شما قرار داشته و پس از ورود به سایت و باز کردن صفحات دیگر مسیر آن را گم نخواهند کرد.
امتیازات
یکی دیگر از ریچ اسنیپتهایی که بسیار مورد توجه کاربران قرار میگیرد، امتیازات است. شما میتوانید امتیازات داده شده به محصول، نرم افزار، فیلم، کتاب یا هر چیز دیگر را در ریچ اسنیپت ورود کرده و در اختیار کاربران قرار دهید. همچنین میتوانید از مجموع نظرات کاربران یا نظر یک شخص حرفهای و متخصص استفاده کرده و آن را در Rich Snippet نشان دهید.
اشخاص
یکی دیگر از انواع ریچ اسنیپت اطلاعات مربوط به اشخاص است. در صورتی که محتوای شما در مورد یک شخص است، میتوانید در این بخش اطلاعاتی مانند مهارتها، موفقیتها، کتابها، راههای ارتباطی و غیره درباره او وارد کنید تا در نتایج جست و جو به کاربران نمایش داده شود.
محصولات
محصولات از دیگر انواع ریچ اسنیپتی است که اغلب کاربران از وجود آن در صفحات و نتایج جست و جو راضی بوده و از آن استفاده میکنند. در واقع شما میتوانید اطلاعاتی مانند تصویر، قیمت، رنگ، سال ساخت، برند و هر اطلاعات اصلی دیگر را در این بخش در اختیار کاربران قرار دهید. فروشگاه آنلاینی که با چند فروشنده همکاری میکند، میتواند محدوده قیمت را به صورت نزولی یا صعودی مرتب کنند.
سازمانها
سازمانها و تجارتهای مختلف نیز میتوانند در بخش Rich Snippet اطلاعاتی مانند آدرس سایت، نام تجاری، لوگو، شماره تلفن یا ادرس سایت را در اختیار کاربران قرار دهند.
مقالات
کاربرد دیگر ریچ اسنیپت در سایتهای منتشر کننده مقالات است. در این سایتها میتوان بخشهای کلیدی و مهم مقالات را در این بخش وارد کرده تا کاربران با مشاهده آن متوجه شوند مقاله چقدر با کیفیت بوده یا چقدر میتواند اطلاعات مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار دهد.
دستورالعمل آشپزی
در صورتی که در سایت خود رسپی یا دستورالعمل پخت منتشر میکنید، میتوانید اطلاعاتی مانند مواد اولیه، مراحل پخت غذا، مدت زمان آماده سازی و اطلاعات دیگر را در بخش ریچ اسنیپت منتشر کنید.
رویدادها
یکی دیگر از انواع Rich Snippet که میتوانید در یک بازه زمانی محدود و مشخص از آن استفاده کنید، اطلاعاتی است که درباره رویدادهای مشخص منتشر خواهید کرد. برای مثال اگر قصد برگزاری یک همایش را دارید، میتوانید در بخش ریچ اسنیپت اطلاعاتی مانند زمان ثبت نام، مکان همایش، مدرس و هر اطلاعات لازم دیگر را در اختیار کاربران قرار دهید.
محتوای ویدئویی
موتورهای جست و جو نمیتوانند محتوای ویدئو شما را نمایش دهند، از این رو برچسب گذاری آنها به عنوان ریچ اسنیپت به گوگل کمک میکند که بفهمد ویدئو شما درباره چیست. صفحه نمایش ویدئو مانند شکل زیر در نتایج جست و جو به کاربران نمایش داده میشود. در ریچ اسنیپت مربوط به فیلم میتوانید مدت زمان آن، نام مدرس در صورت وجود، سازنده ویدئو و غیره را نشان دهید.
نرم افزار
در صورتی که در سایت خود نرم افزارهای مختلف را نقد و بررسی کرده یا آنها را برای دانلود در اختیار کاربران قرار میدهید، در بخش Rich Snippet میتوانید اطلاعاتی مانند سال انتشار، سیستم عامل مورد نیاز، امتیاز آن و غیره را در اختایر کاربر قرار دهید.
موسیقی
در بخش Rich Snippet میتوانید اطلاعاتی مانند تاریخ انتشار آلبوم، تعداد ترکهای آلبوم و غیره را در اختیار کاربران قرار دهید. البته در نظر داشته باشید که موتور جست و جوی بینگ از موسیقی پشتیبانی نمیکند اما اطلاعات مربوط به موسیقی جدا از این قاعده است.
سوالات متداول
در صورتی که محتوای شما به گونهای است که پرسش و پاسخ پیرامون آن زیاد بوده و از بخش سوالات متداول در محتوا استفاده میکنید، مهمترین این سوالات را میتوانید در بخش ریچ اسنیپت نشانه گذاری کنید.
مزایای استفاده از ریچ اسنیپت
امروزه اهمیت ریچ اسنیپت در نتایج صفحات مختلف بر سئوکاران پوشیده نیست و اغلب سئوکاران آن را کلید طلایی در مسیر بهینه سازی سایت و سئو میدانند. اما ریچ اسنیپت چگونه میتواند در این مسیر به سایت کمک کند؟
افزایش درک گوگل از محتوای سایت
با برچسب گذاری اطلاعات مورد نظرتان در کدهای اسکیما، درک گوگل از بخشهای مختلف سایت بیشتر شده و این مساله شانس شما را برای نمایش سایت در نتایج جست و جو به کاربران بالا میبرد.
افزایش نرخ کلیک کاربران
اغلب کاربران دوست دارند قبل از کلیک کردن بر روی یک لینک بدانند چه چیزی در انتظار آنها است و آیا اطلاعات مورد نیازشان در سایت وجود دارد یا خیر؟ با اضافه کردن Rich Snippet در سایت خود این امکان را برای کاربران فراهم خواهید کرد و نرخ کلیک سایت به شکل قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.
روش اضافه کردن ریچ اسنیپت به محتوا
قبل از آموزش اضافه کردن ریچ اسنیپت به محتوا به این مساله توجه داشته باشید که نیاز ندارید برای تمامی محتواهای سایت خود این کار را انجام دهید. ممکن است برخی محتواهای نوشته شده برای این کار مناسب نباشند. با این وجود هرچه محتواهای نشانه گذاری شده سایت بیشتر باشد، موتورهای جست و جو نمایش دقیقتری را در اختیار کاربران قرار میدهند. نکته مهم دیگر آن که تنها باید محتواهای قابل نمایش به کاربران را نشانه گذاری کنید. محتواهایی که در کدهای DIVS قرار داشته و جز المانهای پنهان سایت هستند، نیازی به نشانه گذاری ندارند. نشانه گذاری دادهها در سه بخش مختلف انجام میشود.
- Itemscope نشان میدهد که کد HTML موجود در بلوک DIV درباره یک آیتم خاص است.
- Itemtype نشان میدهد آیتم مورد نظر دقیقا چیست؟
- Itemprop مربوط به اطلاعات آیتم مانند آدرس، نام، نقد و بررسی و دیگر اطلاعات است.
تعداد اطلاعات وارد شده در این دادهها با توجه به نوع محتوا متغیر است، از این رو ممکن است انجام آن به خصوص برای کسانی که تاکنون برنامه نویسی نکردهاند، سخت و پیچیده باشد. در صورتی که سایت شما بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه اندازی شده باشد، کار سادهتر است. وردپرس افزونههای متعددی برای ایجاد ریچ اسنیپت در نظر گرفته که کار را برای سئوکاران ساده تر کرده است. البته در اغلب سیستمهای مدیریت محتوا افزونههایی برای این منظور طراحی شده است که راه اندازی آنها نیاز به توسعه دهنده وب دارد.
آیا ریچ اسنیپت همان اسکیما است؟
بسیاری از افراد تصور میکنند که ریچ اسنیپت همان اسکیما است که این یک تصور اشتباه است. در پاسخ به این سوال باید گفت که اسکیما یکی از روشهایی است که با استفاده از آن میتوان ریچ اسنیپت سایت را فعال کرد. اسکیما یا دادههای ساختار یافته اطلاعاتی از صفحات سایت است که به خزندههای گوگل کمک میکند درک بهتری از سایت پیدا کرده و تا آنها را در نتایج جست و جو به کاربران نمایش دهد. اسکیما علاوه بر تشخیص صفحات برای دریافت اطلاعات جزئیتر و نمایش ریچ اسنیپت در نتایج SERP از اسکیما استفاده میکند.
استفاده از افزونه برای اضافه کردن ریچ اسنیپت
برای اضافه کردن ریچ اسنیپت به صفحات سایت خود میتوانید دو راهکار مختلف انجام دهید. اول آن که سراغ یک برنامه نویس یا توسعه دهنده صفحات وب رفته و از او بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. راهکار سادهتر این کار استفاده از افزونههای مختلفی است که برای اضافه کردن ریچ اسنیپت مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه با تعدادی از این افزونهها آشنا خواهیم شد.
افزونه all in one schema Rich Snippet
این افزونه یکی از محبوبترین افزونهها برای اسکیما گذاری سایت و ریچ اسنیپت است. تا کنون بیش از 90 هزار کاربر آن را روی سایت خود نصب کرده و توانسته نمره 4 را از رضایت کاربران خود به دست آورد.
افزونه Schema App Structured Data
این افزونه در حال حاضر در بیش از 10 هزار سایت مورد استفاده قرار گرفته و توانسته امتیاز 4 را از کاربران خود به دست آورد.
افزونه Schema
این افزونه یکی از افزونههای پرکاربرد در دنیای وب است که اغلب افراد فعال در حوزه سئو و دنیای اینترنت آن را میشناسند. تاکنون بیش از 60 هزار بار بر روی سایتهای مختلف نصب شده و توانسته نمره بالای 4.5 را به دست آورد.
آیا برای فعال کردن ریچ اسنیپت میتوان از افزونه یاست استفاده کرد؟
این روزها نمیتوان سایت وردپرسی پیدا کرد که افزونه یاست بر روی آن نصب نشده باشد. این افزونه دست راست و همه کاره سئو در سایتهای وردپرسی است و قابلیتهای بسیاری دارد. در این افزونه بخشهایی برای اضافه کردن استراکچر دیتا به صورت مبتدی در نظر گرفته شده است اما اگر قصد دارید به طور جدی در اسنیپت ریچ وارد شوید، حتما سراغ کدهای برنامه نویسی یا افزونههای تخصصی آن بروید.
بررسی ریچ اسنیپتهای اضافه شده
یکی از کارهای مهمی که برای اضافه کردن ریچ اسنیپت به سایت خود باید انجام دهید، بررسی ریچ اسنیپتهای اضافه شده، مشاهده ایرادهای موجود و رفع آنها است. برای اطمینان از صحت اجرای درست کدهای اسکیما در سایت خود میتوانید از ابزارهای تست اسکیما بروید. آدرس url صفحهای که کدهای اسکیما را در آن نوشتهاید وارد کرده و گزینه test url را بزنید. اگر به صورت دقیق کدهای اسکیما را وارد نکرده باشید، در این بخش ایرادهای شما نمایش داده خواهد شد که میتوانید آنها را رفع کنید.
آیا نمایش ریچ اسنیپت قطعی است؟
اگر تصور شما این است که پس از اضافه کردن کدهای اسکیما یا استفاده از افزونههای ریچ اسنیپت، چند روز بعد Rich Snippet سایت شما به کاربران نمایش داده میشود، سخت در اشتباه هستید. در صورتی که کدهای نوشته شده شما در ابزارهای تست کد هیچ ایرادی نداشته باشد هم ممکن است گوگل سایت شما را برای نمایش ریچ اسنیپت انتخاب نکند! در واقع این مساله تا حد زیادی به شانس نیز بستگی دارد. البته ناامید نشده و برای صفحات مختلف سایت خود این کار را انجام دهید، بدون شک سرانجام به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید.
جمع بندی
ریچ اسنیپت توصیف نشانه گذاری دادههای ساختاری است که به گوگل کمک میکند درک بهتری از سایت و محتوا داشته باشد. ریچ اسنیپتها به صورتهای مختلف در نتایج جست و جو و در پایین آدرس اینترنتی صفحات سایت به کاربران نمایش داده شده و به آنها کمک میکنند متوجه این موضوع شوند که آیا سایت مورد نظر اطلاعاتی که نیاز دارند را در اختیارشان قرار میدهد یا خیر؟ ریچ اسنیپتها انواع مختلفی داشته و برای پیاده سازی آنها میتوان از کدهای اسکیما یا افزونه استفاده کرد که در این مطلب به طور جامع درباره آنها توضیح داده شده است.
[ad_2]
دیدگاهتان را بنویسید