جی تی متریکس چیست؟ آموزش تحلیل با GTMetrix
[ad_1]
تا کنون برای شما هم پیش آمده است که یک سایت را به دلیل سرعت پایین بارگذاری ترک کرده و منتظرکامل لود شدن آن نمانید؟! اگر بله پس شما نیز اهمیت سرعت یک سایت را میدانید. در دنیای پر شتاب امروزی، سرعت در کنار کیفیت دو عنصر موفقیت هستند، بنابراین اگر در دنیای آنلاین یک یا چند سایت دارید، در کنار فاکتورهای دیگر، باید به سرعت آن نیز توجه داشته باشید. جی تی متریکس یکی از ابزارهای مهم در تجزیه و تحلیل سرعت یک سایت است که به شما کمک میکند بتوانید سایتی قدرتمندتر و سریعتر داشته باشید. با ما همراه شوید تا در این مطلب بیشتر با این ابزار کاربردی و مهم آشنا شویم.
جی تی متریکس چیست؟
در ابتدای مطلب میخواهیم بدانیم که جی تی متریکس دقیقا چیست و چه کار میکند؟ همان طور که در بخش مقدمه نیز به آن اشاره شد، در حال حاضر سرعت سایت یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در سئو یک سایت و حتی سئو تکنیکال است. در صورتی که سرعت بارگذاری سایت شما پایین باشد، کاربران به زودی از آن خسته شده و آن را ترک میکنند. از این رو نرخ بازدید از سایت، تعامل با آن، زمان ماندگاری کاربران در سایت و فاکتورهای دیگر به شدت کاهش پیدا میکند. بنابراین برای ارتقا سئو سایت خود باید به این فاکتور مهم یعنی سرعت بارگذاری توجه زیادی نشان دهید.
یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در زمینه آنالیز سرعت سایت، یافتن مشکلات مربوط به سرعت و ارائه راهکار برای رفع آنها جی تی متریکس است. این ابزار توسط دو شرکت بزرگ گوگل و یاهو ارائه شده و تا کنون سایتهای بزرگ و کوچک بسیاری از سراسر جهان از آن استفاده کردهاند. سرعت یک سایت با توجه به فاکتورهای مختلف در زمانهای مختلف متفاوت است.
با توجه به تعداد بازدید کنندگان و ترافیک سایت، زمان استفاده از اینترنت، استفاده از جعبه سرور در صورت اشتراکی بودن هاست و دلایل دیگر، سرعت بارگذاری میتواند در یک روز و یا یک هفته متفاوت باشد. این ابزار بر روی سرعت میانگین و سرعت کلی سایت تمرکز کرده و آن را تحلیل و بررسی میکند. جالب است بدانید این ابزار یکی از ابزارهای پرکاربرد برای سایتهای ایرانی است که طوری که طبق آمار بیش از 45 درصد استفاده کنندگان از این ابزار ایرانیان هستند.
آیا GTMetrix همان PSI است؟
در صورتی که در دنیای وب فعالیت داشته باشید، احتمالا با PSI که یک ابزار دیگر برای تحلیل سرعت سایت است، آشنایی دارید. بسیاری از افراد این دو ابزار را یکی میدانند، در حالی که با وجود کاربرد مشترک دارای تفاوتهای بسیار با یکدیگر هستند. یکی از مهمترین تفاوتهای جی تی متریکس با PSI آن است که PSI برای تست سرعت یک سایت از مرورگرهای شبیه سازی شده استفاده میکند اما GTMetrix مرورگرهای واقعی را مورد استفاده قرار میدهد. از این رو نتایج تحلیل با جی تی متریکس در مقایسه با PSI دقیق تر خواهد بود.
از دیگر تفاوتهای این دو ابزار آن است که PSI جغرافیایی است، یعنی براساس موقعیت جغرافیایی یک سایت آن را مورد بررسی قرار میدهد، اما جی تی متریکس دارای 7 سرور تست منطقهای بوده و دارای تست بین المللی است. یعنی سرعت سایت شما را میتواند از مناطق مختلف جهان مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که یک سایت بین المللی دارید و کاربران شما علاوه بر کاربران ایرانی، از کشورهای دیگر نیز هستند، این ابزار میتواند برای شما بسیار کارآمد باشد. شما میتوانید عملکرد وب سایت خود را بر روی 28 سرور مختلف در 7 مکان مختلف جهان قرار داده و تاخیر اتصالات اینترنتی جهانی را مورد سنجش قرار دهید.
ابزار جی تی متریکس چه کاربردهایی برای سایت دارد؟
در بخشهای بالا به طور دقیق و کاملی با این ابزار تست سرعت آشنا شدیم، اکنون میخواهیم بدانیم که این ابزار به طور دقیق چه کاربردهایی را برای سایت ما فراهم خواهد آورد؟
- این ابزار یکی از قدرتمندترین و دقیقترین ابزارها برای تست سرعت سایت است.
- مشکلاتی که منجر به کند شدن سرعت هستند را شناسایی کرده و برای رفع آنها به شما راهکارهایی ارائه میکند.
- به شما این امکان را میدهد که تجزیه و تحلیلهای ارائه شده را به راحتی در داشبورد وردپرس اجرا کنید.
- یک ابزار برای تجزیه و تحلیل عملکرد سایت به شمار میرود.
- برای صفحات مختلف سایت امتیاز در نظر گرفته و شما میتوانید به صورت اختصاصی بر روی هر صفحه کار کنید.
- به شما این امکان را میدهد که برای ارائه گزارشهای دقیق روزانه، هفتگی و یا ماهیانه برنامه ریزی کنید.
قسمتهای کاربردی جی تی متریکس
این ابزار برای سنجش سرعت و عملکرد سایت شما، تحلیلها را در سه دسته بندی مختلف انجام میدهد. این سه دسته شامل موارد زیر است:
- ارائه آمارهای حیاتی برای سایت
- رتبه بندی و امتیاز دهی به سایت
- تحلیل تخصصی بخشهای مختلف سایت
ارائه آمارهای حیاتی برای سایت
در سال 2020 گوگل با ارائه یک مفهوم جدید به نام Web Virtal معیارهای مختلفی برای بررسی لذت بخش بودن تجربه کاربری ارائه داد. این معیار به مدیران سایت کمک میکند که بتوانند تجربه کاربری را در زمینه بارگذاری، تعامل و لذت بخش بودن، مورد بررسی قرار دهند. با استفاده از این ابزار مدیران سایت متوجه میشوند زمانی که کاربران برای اولین بار وارد سایت آنها میشوند چه چیزی توجه کاربران را به خود جلب کرده و چه چیزی برای اولین بار بارگذاری میشود. برای ارائه آمارهای حیاتی، GTMetrix چند فاکتور مهم را مورد بررسی قرار میدهد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.
فاکتور LCP
این فاکتور ابتدا توسط گوگل و در لایت هوس مورد استفاده قرار گرفت و تنها مدتی بعد، GTMetrix نیز از آن برای بررسی سرعت و تجربه کاربری سایت استفاده کرد. این فاکتور یکی از مهمترین فاکتورهای سئو در ارائه گزارش Performance بوده و تقریبا 25 درصد آن را به خود اختصاص داده است. این فاکتور به بررسی مدت زمان بارگذاری بزرگترین محتوای یک سایت میپردازد. البته برای استفاده از این فاکتور تعریف های مختلف دیگری نیز وجود دارد برای مثال برای جی تی متریکس از آن برای بررسی مدت زمان بارگذاری محتوایی که در نیمه بالایی سایت وجود دارد، استفاده میکند.
فاکتور FCP
این فاکتور به معنای اولین چیزی است که به کاربران نمایش داده میشود. زمانی که یک کاربر وارد سایت شما میشود، از سمت مرورگر یک درخواست برای سرور ارسال خواهد شد. سرور با بررسی محتوای درخواست داده شده و کاربر محتوای مورد نیاز او را نمایش میدهد. اولین محتوایی که قبل از این مرحله برای کاربران نمایش داده میشود در واقع یک پس زمینه موجود است که ربطی به نوع محتوای درخواستی نداشته و برای تمامی کاربران و تمامی محتواهای درخواستی نمایش داده میشود. این پس زمینه بسته به نوع طراحی میتواند هر رنگی باشد.
به مرحله اول First Paint گفته میشود. مرحله دوم مرحله نمایش محتواهای دیگر ارسالی توسط سرور است که به آن First Contentful Pain میگویند. مرحله پایانی نیز مرحله بارگذاری کامل صفحه است که به آن Fully Load میگویند. برای بهینه سازی سرعت یک سایت باید سعی کنید که فاکتور LCP و FCP تفاوت بسیار کمی با یکدیگر داشته باشند.
فاکتور TBT
فاکتور مهم دیگر در سنجش جی تی متریکس، فاکتور TBT است. این فاکتور به معنای مدت زمان بلاک شدن بوده و برای سنجش میزان تعامل کاربران با سایت مورد استفاده قرار میگیرد. به بیان ساده این فاکتور مدت زمانی است که کاربران برای لود شدن یک صفحه درخواست میدهند، سایت با مشکلات فایلهای CSS و HTML و ساختن DOM سروکله زده و در نهایت، نتیجه پایانی را به کاربر نشان دهد. در صورتی که این فاکتور و مدت زمان آن بالا باشد، به احتمال بسیار زیاد، اغلب کاربران و بازدید کنندگان سایت خود را از دست خواهید داد.
فاکتور TTFB
این فاکتور که مخفف شده عبارت Time To First Byte است، به معنای مدت زمانی است که طول میکشد اولین بایت دریافت شود. در واقع از ابتدای درخواست کاربران برای لود شدن یک صفحه تا زمانی که اولین بایت از سرور دریافت میشود، TTFB نامیده شده و مسئول سئو سایت باید به دنبال آن باشد این فاکتور را تا حد ممکن پایین آورد.
رتبه بندی و امتیاز دهی به سایت
جی تی متریکس به شما این امکان را نیز میدهد که بتوانید سایت خود را بر اساس فاکتورهای لایت هوس رتبه بندی و امتیاز دهی کنید. یعنی آماری که GTMetrix به شما خواهد داد، دقیقا مشابه با سیستم لایت هوس خواهد بود. این ابزار اخیرا فاکتورها و ویژگیهای جدیدی به قابلیتهای خود اضافه کرده که میزان محبوبیت و استفاده از آن را چند برابر کرده است. رتبه بندی سایت توسط این ابزار به سه شکل زیر انجام میشود:
- امتیاز ساختار سایت
- امتیاز عملکرد سایت
- امتیازی که به صورت حروف الفبا داده میشود.
تحلیل تخصصی بخشهای مختلف سایت
در بخش مهم دیگری که در این ابزار در اختیار شما قرار خواهد گرفت، برخی از مشکلات موجود در سایت به صورت تخصصی به شما نمایش داده میشود. راهکارهایی نیز به شما ارائه میشود که میتوانید مشکلات را رفع کرده و سایت خود را بهینه کنید.
امتیازدهی سایت توسط جی تی متریکس چگونه انجام میشود؟
این ابزار امتیاز سایت شما را به صورت درصد و رنگ به شما نمایش میدهد تا شما بتوانید درک بهتری نسبت به شرایط سایت خود داشته باشید. برای مثال در صورتی که ابزار به رنگ قرمز در بیاید یعنی عملکرد بهینه و سرعت سایت شما زیر 50 درصد است و باید نسبت به بهبود سریع آن اقدام کنید. اما در کنار فاکتورهای ذکر شده در بالا، GTMetrix چه موارد دیگری را برای رتبه بندی سایت مورد بررسی قرار میدهد؟ مهمترین این فاکتورها شامل موارد زیر است:
شاخص سرعت
یکی از فاکتورهای مهمی که توسط این ابزار مورد سنجش قرار میگیرد، شاخص سرعت است. این فاکتور فریم به فریم بازه زمانی کامل شدن و لود شدن سایت را مورد بررسی قرار داده و شاخص سرعت را براساس سرعت بالا آمدن آن ارزیابی میکند. یکی از تفاوتهای اصلی این فاکتور با شاخص FCP آن است که این شاخص کاری با اجرا شدن محتوا نداشته و به اندازه ورودی تصویر مرورگر مربوط میشود. این شاخص در نتیجه نهایی جی تی متریکس 10 درصد تاثیرگذار خواهد بود.
زمان تعامل
یکی دیگر از فاکتورهای مهم که در ارزیابی سرعت سایت مورد استفاده قرار میگیرد، زمان تعامل با سایت است. این فاکتور زمانی است که کاربر به طور کامل وارد سایت شما شده و سایت بارگذاری شده است. زمانی که کاربر بر روی یک آیکون کلیک میکند، زمان تعامل یا ITT زمانی است که طول میکشد تا عملیات مورد نظر کاربر انجام شود. طبیعی است که هر چه این زمان کوتاهتر باشد، تجربه کاربری لذت بخشتر است. اگر این زمان بیش از مقدار استاندارد طول بکشد، احتمالا کاربر از انجام آن منصرف شده و صفحه را ترک خواهد کرد. این فاکتور نیز در نتیجه نهایی GTMetrix ده درصد تاثیرگذار خواهد بود.
نحوه ورود به جی تی متریکس و استفاده از آن
اگر شما نیز به استفاده از این ابزار علاقه مند شدهاید، استفاده از آن بسیار ساده است. برای دسترسی به این ابزار کافی است وارد سایت WWW.GTMetrix.COM شده و در بخش مورد نظر آدرس سایت خود را وارد کنید. گزینه Analyze را انتخاب کرده تا سایت شما توسط این ابزار مورد بررسی قرار گیرد. پنجره ای برای شما باز خواهد شد که نتایج تحلیل در دو قسمت Grade GTMetrix و Web Vital به شما نمایش داده میشود.
بخش Grade GTMetrix
در این بخش به شما 3 امتیاز مختلف داده میشود.
اولین بخش نشان دهنده امتیاز سایت براساس حروف الفبا از A تا F و سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز است. نمره A و رنگ سبز نشان دهنده بهترین امتیاز و نمره F و رنگ قرمز نشان دهنده کمترین امتیاز است.
امتیاز Performance
این امتیاز در زمان ورود کاربران به سایت شما داده شده و فاکتورهای مختلفی مانند مدت زمان لود شدن اولین محتوا، سرعت ایندکس، زمان مسدود سازی، زمان لود شدن بزرگ ترین محتوا را مورد بررسی قرار میدهد. در بخشهای بالا با هر کدام از این فاکتورها آشنا شدیم.
امتیاز Structure
این امتیاز میزان بهینه بودن سایت شما را مورد بررسی قرار میدهد. رفع خطاهای موجود در سایت به طور مستقیم بر این امتیاز تاثیر میگذارد.
بخش Web Vital
در این بخش نیز سه امتیاز جداگانه به شما داده میشود.
فاکتور LCP
با این فاکتور در بخشهای بالا به صورت جداگانه آشنا شدیم. اهمیت آن به قدری برای جی تی متریکس بالا است که به صورت جداگانه برای آن یک امتیاز در نظر گرفته است. برای به دست آوردن رنگ سبز و بالاترین امتیاز در این بخش، بهتر است زمان LCP حداکثر 1 ثانیه باشد.
فاکتور TBT
با فاکتور TBT یعنی زمان مسدود یا بلاک شدن سایت نیز در بالا آشنا شدیم. برای عملکرد بهینه بهتر است این فاکتور کمتر از 150 میلی ثانیه باشد.
Cumulative Layout Shift
این فاکتور نیز میزان تغییر حالت سایت در زمان بارگذاری را نشان میدهد. برای آن که بتوانید در این بخش نیز امتیاز مناسبی را به دست آورید، باید آن را به حدود مقدار 0.1 برسانید.
دیگر بخشهای GTMetrix
در بخش بالا با قسمتهای مختلف امتیازدهی این ابزار آشنا شدیم. اما این ابزار به جز موارد گفته شده دارای بخشهای دیگری نیز هست که برای استفاده بهتر، با آنها آشنا خواهیم شد.
Waterfall
در این بخش یک لیست جامع از تمام محتواهایی که در لود شدن یک صفحه مصرف میشوند و زمان بارگذاری هرکدام به شما نمایش داده میشود. این قسمت ترتیب لود شدن محتواها را به شما نشان داده و مشخص میکند که کدام محتوا بیشترین بار را برای لود شدن دارد. با اطلاع از این فاکتورها میتوانید راحت تر سرعت سایت و بارگذاری را بهینه کنید. در واقع در این قسمت شما میتوانید دقیقا ببینید که چه چیزی سایت شما را کند کرده و دقیقا سراغ آن بروید.
Video
در این بخش شما یک ویدئو تماشا خواهید کرد که تمام فرایند بارگذاری سایت در آن نمایش داده میشود. در واقع شما به صورت بصری میتوانید ببینید که کدام المان برای لود شدن بیشترین زمان را مصرف میکند.
History
در این بخش سلسله مراتبی از تغییرات انجام شده به شما نمایش داده میشود. همچنین میتوانید ببینید که سایت در هر تاریخ و زمان به خصوص چه سرعتی داشته است. در نتیجه میتوانید کندترین و سریعترین زمان بارگذاری سایت را متوجه شده و علت هر کدام را ببینید.
Page Detail
در این بخش نیز اطلاعات مفید زیادی در اختیار شما قرار میگیرد:
- Page Load Time زمان بارگذاری کامل سایت را نشان میدهد.
- Total Page Size این قسمت حجم اصلی صفحه سایت را به شما نشان میدهد.
- Request این قسمت از GTMetrix نشان دهنده تعداد درخواستهای سرور برای بارگذاری قسمتهای مختلف سایت است. هر چه تعداد این درخواستها میان مرورگر و سرور کمتر باشد، سرعت سایت بالاتر خواهد بود.
چگونه امتیاز سایت خود را در ابزار جی تی متریکس بالا ببریم؟
بعد از تحلیل توسط این ابزار شما تا حد ممکن با مسائل و مشکلات موجود آشنا شده و راهکارهایی را نیز خود ابزار در اختیار شما قرار میدهد. قبل از استفاده از ابزار و تست سرعت شما با انجام کارهای دیگری نیز میتوانید سرعت سایت خود را بهینه کنید. در ادامه با برخی از این راهکارها آشنا خواهیم شد.
سایز مناسب تصاویر
تصاویر مورد استفاده در سایت باید به عنوان پرتکرارترین محتوای پر حجم مورد بررسی قرار گیرد. حتما از تصاویری با اندازه بهینه استفاده کنید تا بالا آمدن سایت با تاخیر مواجه نشود. هرچه تصاویر شما سنگینتر باشد، بر FCP و LCP و سرعت سایت تاثیر زیادی میگذارد. در حال حاضر ابزارهای مختلفی وجود دارند که به شما این امکان را میدهد بدون کاهش کیفیت، سایز تصاویر را بهینه کنید.
استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN
در امتیاز دهی توسط این ابزار استفاده از شبکه توزیع محتوا نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. این شبکه در سراسر جهان یک تجربه یکسان از وب گردی را به کاربران منتقل میکند. برای دریافت امتیاز بالاتر در این شبکه، میتوانید تعداد فایلهای کش شده در سرورهای CDN را افزایش دهید.
ترکیب تصاویر با CSS اسکریپت
یک سایت آیکونهای مختلفی دارد. این آیکونها به صورت جداگانه دانلود شده، درخواستهای خود را جداگانه به سرور فرستاده و به صورت جداگانه پردازش میشوند. این مساله میتواند باعث کند شدن سایت شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل میتوانید آیکونها را ترکیبی و با استفاده از یک CSS Script بالا آورید. با این کار مرورگر تنها یک درخواست را بررسی کرده و سرعت سایت بالاتر خواهد رفت.
مشکلات استفاده از جی تی متریکس
بعد از آن که با اساس و عملکرد، مزایا و بخش های مختلف GTMetrix آشنا شدیم، میخواهیم بدانیم که استفاده از این ابزار چه مشکلاتی را نیز به دنبال خواهد داشت.
- در صورتی که شما سرور تست را بر روی کشور خود انتخاب کنید، ممکن است سایت سرور را به صورت تصادفی تغییر دهد. از این رو از آن جا که کاربران از کشورهای مختلفی به سرور وصل میشوند، نتیجه نهایی ممکن است چندان دقیق از آب درنیاید.
- تکرار یک آنالیز در این ابزار با توجه به فاکتورهایی مانند شلوغی سرور و موارد دیگر میتواند نتایج متفاوتی به شما دهد و شما را در تحلیل سردرگم کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل سعی کنید که تستهای خود را در شرایط مشابه مثلا یک شبکه اینترنت، یک سیستم و یک زمان یکسان انجام دهید.
- این ابزار مانند هر ابزار دیگر به طور مداوم در حال به روزرسانی و تغییر است. ممکن است برخی از فاکتورهای خود را تغییر داده و شما از آن مطلع نشوید. برای جلوگیری از بروز این مشکل نیز باید سعی کنید، همواره خودتان را به روز نگه داشته و از تغییرات مطلع شوید.
جمع بندی
یکی از فاکتورهای مهم برای بهینه سازی سایت، سرعت آن است. شما برای بررسی سرعت سایت و بهینه کردن آن از ابزارهای مختلفی میتوانید استفاده کنید. جی تی متریکس یکی از بهترین و قدرتمندترین این ابزارها است. این ابزار دارای بخشها و فاکتورهای مختلفی است که تمامی اجزا و محتوای سایت شما را بررسی کرده، سرعت در بخشهای مختلف را آنالیز کرده، مشکلات موجود را یافته و به شما در بهینه کردن سایت کمک میکند.
[ad_2]
دیدگاهتان را بنویسید