تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ آموزش تحقیق کلمه کلیدی 2023
[ad_1]
تحقیق کلمات کلیدی را میتوان اولین و مهمترین گام در فرآیند تولید محتوا و سئو سایت دانست. در واقع تحقیق کلمات کلیدی همان سنگ بنای معماری است که اگر از ابتدا آن را کج بگذارید، هیچ گاه روی موفقیت را در سایت و کسب و کار آنلاین خود نخواهید دید. شما قبل از تولید محتوا و انجام سئو سایت باید بدانید که کاربران و مخاطبان شما از چه کلید واژهای برای جست و جو استفاده میکنند تا با جست و جوی کاربران محتوای شما به آنها نمایش داده شود. اگر شما نیز قصد تولید محتوای اصولی و بهینه دارید، با ما همراه شوید تا در این مطلب به طور کامل با اصول تحقیق کلمات کلیدی آشنا شوید.
کلمه کلیدی چیست؟
هرچیزی که کاربران در اینترنت جست و جو کرده و از آن برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیازشان استفاده میکنند، حاوی کلمات کلیدی است. برای مثال اگر شما قصد خرید کفش ورزشی دارید، چه عبارتی را در موتور جست و جو خواهید نوشت؟ خرید کفش ورزشی. ممکن است بخواهید جست و جوی خود را دقیقتر کرده و از عبارت خرید کفش ورزشی نایک، خرید کفش ورزشی زنانه، ارزان یا هر کلمه دیگری استفاده کنید تا شما را دقیقا به سمت صفحات مورد نیازتان راهنمایی کند. کلماتی که شما در صفحه جست و جو وارد میکنید، همان کلمات کلیدی است. در صورتی یک سایت فروش آنلاین کفش محتوای خود را برای این کلید واژه بهینه کرده باشد، در نتایج جست و جو به کاربر نمایش داده میشود.
تحقیق کلمه کلیدی به چه معنا است؟
برای آن که شما به عنوان مدیر یا سئوکار سایت بتوانید محتوای خود را براساس نیاز کاربران بهینه کنید، باید بدانید که کاربران در حوزه کاری شما بیشتر از چه کلمات و کلیدواژههایی استفاده میکنند تا بتوانید محتوای خود را براساس آن بنویسید. بنابراین به زبان ساده تحقیق کلمات کلیدی به معنای آن است که سئوکاران به دنبال کلمات پر جست و جو در حوزه کاری خود بگردند. با انجام این کار متوجه خواهید شد که کاربران شما دنبال چه چیزهایی هستند و چه موضوعی بیش از موارد دیگر برای آنها ارزشمند است. طبیعی است که برای هر موضوع خاص چندین کلمه پیدا خواهید کرد که باید بتوانید بر اساس یک فرآیند و استراتژی درست، کلمات کلیدی را تحلیل، مقایسه و اولویت بندی کنید.
فرآیند تحقیق کلمه کلیدی
تحقیق کلمه کلیدی بخشهای مختلفی را در فرآیند خود شامل میشود که شما باید بتوانید آنها را به صورت موازی و همراه با یکدیگر در نظر گرفته تا به یک بانک جامع از پر جست و جوترین کلمات کلیدی برسید.
میزان جست و جو در ماه Search Volume
در این بخش از فرآیند تحقیق کلمات کلیدی باید مشخص کنید که هر کلمه کلیدی در ماه به طور متوسط چند بار توسط کاربران مورد جست وجو قرار گرفته است. همچنین در این مرحله تعیین میکنید که هر کلمه کلیدی به طور مداوم در بازههای زمانی مختلف جست و جو شده یا تنها در یک بازه کوتاه و موقت ترند شده است؟
قصد و نیت کاربر Search Intent
در این بخش شما باید متوجه شوید که نوع محتوایی که کاربران دنبال آن هستند، چیست؟ برای مثال زمانی که کاربر کلمه کلیدی مقایسه دو مدل گوشی را استفاده کرده است، بهترین محتوا میتواند یک جدول همراه با مقایسه تمامی ویژگیها و فاکتورهای هر دو مدل در کنار یکدیگر باشد.
میزان مرتبط بودن Relevancy
در این گام از فرآیند تحقیق کلمات کلیدی شما باید متوجه شوید که کاربران با جست و جوی هر کلمه کلیدی دقیقا دنبال چه چیزی هستند؟ گاهی اوقات به دلیل عدم اطلاع کاربران از موضوع مورد نظرشان ممکن است کلمات کلیدی مورد جست و جو دقیقا با چیزی که دنبال آن هستند، متفاوت باشد.
دسته بندی کلمات Topic Clusters
در مرحله بعد شما باید بتوانید کلمات کلیدی که از نظر منطقی با یکدیگر در ارتباط هستند را پیدا کرده و آنها را در یک دسته بندی قرار دهید. دسته بندی کلمات کلیدی مرتبط برای انجام فرآیندهای بعدی بسیار کمک کننده خواهد بود.
میزان دشواری کلمه Difficulty
معیار مهم دیگر در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی، میزان دشواری آن است. در واقع این فاکتور نشان میدهد که رقبای شما بر روی یک کلمه کلیدی چقدر کار کردهاند و به دست آوردن جایگاه برای آن کلمه کلیدی چقدر دشوار یا ساده است؟ طبیعی است که دشواری کلمه کلیدی که کمتر روی آن کار شده است، در مقایسه با کلمات دیگر کمتر بوده و احتمال موفقیت شما در آن بیشتر است.
کلمات دم دراز Longtail Keyword
کلمات دم دراز کلماتی هستند که کاربران با آنها مفهوم دقیقتری را بیان کرده و به دنبال آن هستند که در کوتاهترین زمان ممکن به بهترین نتیجه برسند. برای مثال طراحی سایت یک کلمه کلیدی کوتاه است اما طراحی سایت با وردپرس رایگان یک کلمه کلیدی دم دراز است تا مفهوم را به کاربران به طور دقیقتر بیان میکند.
تاریخچه جست و جوی کلمات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی مسالهای است که از سالها پیش توسط گوگل مورد توجه قرار گرفته است. این فرآیند طی سالها دست خوش تغییراتی شد تا بتواند از سئوی سیاه سایتها جلوگیری کرده و به کاربران کمک کند بتوانند به بهترین نتیجه مورد نظر خود برسند. در سال 2000 تحقیق کلمه کلیدی تنها به پیدا کردن کلمات پرتکرار توسط کاربران محدود بود. این روش به راحتی توسط کلاهبرداران سئو مورد سو استفاده قرار گرفت و باعث میشد مدیران سایت نسبت به کیفیت محتوا بی توجه بوده و تنها به پر کردن مطلب با کلمات کلیدی پرتکرار بسنده کنند. از این رو گوگل هر سال در هر آپدیت الگوریتمهای مختلفی به منظور رفع این مشکل ارائه کرد. از جمله این الگوریتمها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- در سال 2011 الگوریتم پاندا سایتها با محتوای کوتاه و تکراری را جریمه کرد.
- در سال 2012 الگوریتم پنگوئن سایتهایی که کلمه کلیدی خود را به صورت غیر طبیعی در سایت به کار بردهاند را پیدا کرده و برای آنها جریمه اعمال کرد.
- در سال 2013 به بهبود جست و جوی معنایی و درک منظور کاربران از کلمات کلیدی بسیار کمک کرد.
- در سال 2015 الگوریتم رنک برین با استفاده از هوش مصنوعی به گوگل کمک کرد تا درک بهتر و دقیقتری از مفهوم مورد نظر کاربران پیدا کند.
- در سال 2019 الگوریتم Bert باعث شد گوگل به درک پیچیدگیهای زبان تا حد زیادی رسیده و بتواند برای جست و جوهای طولانیتر نتایج دقیقتری را به کاربران نمایش دهد.
چرا تحقیق کلمه کلیدی مهم است؟
- هدف شما از تولید محتوا جذب کاربران و بازار هدف به سایت خود است و محتوای شما باید بتواند کاربران را وارد صفحه اینترنتی شما کند. بنابراین اگر محتوای شما بازدید کننده نداشته باشد، تولید محتوا چه اهمیتی خواهد داشت؟ جالب است بدانید با وجود میلیاردها صفحه در دنیای اینترنت حدود 90 درصد صفحات هیچ ترافیکی از گوگل دریافت نمیکنند! یکی از علتهای اصلی این مساله آن است که این سایتها نسبت به تحقیق کلمات کلیدی و به کارگیری صحیح آن در محتوا بی اهمیت هستند. با تحقیق کلمات کلیدی میتوانید به اهداف و دستاوردهای مهم و تاثیرگذاری دسترسی پیدا کنید.
- ترافیک سایت خود را بالا خواهید برد.
- به جامعه هدف خود دسترسی پیدا خواهید کرد.
- تغییرات در تقاضای بازار را پیش بینی خواهید کرد.
- خدمات، کالا و محتوایی را تولید میکنید که مردم به دنبال آن هستند.
- متوجه خواهید شد برای کدام کلمات کلیدی باید پست و صفحه جدید تولید کنید؟
- دشواری دسترسی به رتبه در هر کلمه کلیدی را متوجه میشوید.
- متوجه خواهید شد برای گرفتن رتبه هر کلید واژه چه نوع محتوایی را باید تولید کنید؟
مراحل انجام تحقیق کلمات کلیدی
برای آن که بتوانید تحقیق کلمه کلیدی را به شکلی مناسب و اصولی اجرا کنید، باید بتوانید مراحل آن را گام به گام اجرا کنید.
مرحله اول تحقیق در حوزه کاری خود
برای آن که بتوانید بهترین کلمات کلیدی را در حوزه کاری خود پیدا کنید، پیش از هر چیز باید درک درست و حرفهای از حوزه کاری و کسب و کار خود داشته باشید. سعی کنید با مشتریان خود وارد تعامل شده و آنها را بهتر بشناسید. نیازهای روز مشتریان خود را شناسایی کنید. دانش روز در حوزه کاری خود را فرا بگیرید. از نگاه مشتریان به موضوع نگاه کنید و به دنبال هر چیزی باشید که قبل از تولید محتوا شما را به یک متخصص در حوزه کاری خود تبدیل میکند.
مرحله دوم تعیین هدف
پس از آن که اطلاعات جامع و کاملی از حوزه کاری خود و نگاه و اهداف مشتریان به دست آوردید، باید هدف دقیق خود را از تحقیق کلمه کلیدی و بهینه سازی محتوا برای آن تعیین کنید. تعیین هدف به شما کمک میکند بتوانید قدم به قدم راهکارهای مورد نیاز را تعیین کرده و آنها را اجرا کنید.
- هدف اصلی شما از تولید محتوا چیست؟ به دنبال فروش، برندسازی، جذب مخاطب یا هر هدف دیگر هستید؟
- چه چیزی کسب و کار شما را از رقبا متمایز و خاص میکند؟
- میخواهید چه افرادی به سایت شما دسترسی داشته باشند؟
- به دنبال بهره وری کوتاه مدت یا طولانی مدت هستید؟
مرحله سوم تقسیم موضوع اصلی برند خود به چند زیر مجموعه
در مرحله سوم باید بتوانید موضوع اصلی برند خود را برای تحقیق کلمات کلیدی به زیرمجموعههای مختلف تقسیم بندی کنید. برای مثال اگر در حوزه زیبایی فعال هستید، میتوانید دسته بندی مراقبت، زیبایی، پوست، مو و هر دسته بندی دیگر مربوط به حوزه کاری خود داشته باشید.
مرحله چهارم ایجاد لیست کلمات کلیدی و تعیین کلمه کلیدی اصلی
در مرحله چهارم باید بتوانید یک لیست کامل از کلمات کلیدی مربوط به هر زیر مجموعه و هر بخش از کسب و کار خود را پیدا کنید. این کلمات باید با موضوع شما مرتبط بوده و توسط کاربران در جست و جوی گوگل مورد استفاده قرار بگیرند. برای تعیین کلمات کلیدی شما میتوانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید که در بخشهای بعدی با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد. پس از تعیین لیست کلمات کلیدی شما باید کلمه کلیدی دانه یا کلمه کلیدی اصلی خود را تعیین کرده و تمرکز بیشتری نسبت به کلمات دیگر روی آن داشته باشید.
مرحله پنجم تعیین نوع صفحات
پس از تعیین کلمات کلیدی باید مشخص کنید که هر کلمه و هر محتوا برای چه صفحه باید بهینه شود؟ صفحات در صفحات وب به چهار دسته زیر تقسیم بندی میشود.
- صفحه دستی بندی محصول
- صفحه دسته بندی مقاله
- صفحه مقاله
- صفحه محصول
مرحله ششم آنالیز رتبههای سایت
پس از تحقیق کلمات کلیدی و به کاربردن آنها نوبت به آنالیز رتبه سایت میرسد. در این مرحله باید پس از مدتی بتوانید سایت خود را با ابزارهای مختلف تحلیل کنید تا متوجه شوید کلمات کلیدی توانسته رتبه مطلوب و مورد نظر را به دست آورد یا خیر؟
روشهای تحقیق کلمه کلیدی
تحقیق کلمه کلیدی با یک فکر آغاز میشود: مشتریان بالقوه برای یافتن سایت یا کسب و کار شما چه کلمات کلیدی را انتخاب میکنند؟ برای تحقیق کلمه کلیدی سه روش اصلی وجود دارد.
- طوفان فکری برای یافتن کلمات کلیدی بنیادی و بلند
- آنالیز صفحات رقیب
- استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
طوفان فکری
کلمات کلیدی بنیادی و بلند کلماتی هستند که پایه و اساس تحقیق شما را تعیین کرده و جایگاه و هدف اصلی شما را مشخص میکند. برای مثال اگر در حوزه فروش قهوه فعال هستید، کلمات بنیادی در حوزه شما میتواند شامل قهوه، دانه قهوه، اسپرسو، فرنچ پرس و موارد دیگر باشد. به این نکته توجه داشته باشید که کلمه بنیادی ممکن است به خودی خود کلمه ارزشمند برای بهینه سازی محتوا نباشد، اما سمت و سوی تعیین کلمات کلیدی اصلی و بلند را تعیین خواهد کرد. در این روش شما همراه با همکاران خود که هرکدام در حوزههای مختلف متخصص هستند، جلسات کاری تشکیل داده و برای موضوعات مختلف یک لیست کامل از کلمات کلیدی بنیادی و کلمات طولانی مرتبط با آن تهیه خواهید کرد.
آنالیز صفحات رقبا
یکی دیگر از روشهای تحقیق کلمه کلیدی آنالیز صفحات رقبا است. آنالیز صفحات رقبا نه تنها از منظر کلمات کلیدی بلکه از جوانب مختلف میتواند به پیشرفت سایت شما بسیار کمک کند. برای این کار میتوانید کلمات کلیدی مورد نظرتان را جست و جو کرده و صفحاتی که در صدر نتایج جست و جو نمایش داده میشوند را بررسی کنید. این سایتها رقبای اصلی شما خواهند بود که میتوانید آنها را بررسی کرده و متوجه شوید علت موفقیت آنها چیست؟ ابزارهای مختلفی نیز برای آنالیز صفحات رقبا وجود دارد که به شما در این کار کمک خواهد کرد.
ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی
یکی از متداولترین روشهای تحقیق کلمه کلیدی استفاده از ابزارهای مختلف است. با توجه به اهمیت این موضوع ابزارهای متنوعی برای تحقیق کلمات کلیدی در نظر گرفته شدهاند که میتوانید از آنها استفاده کنید. در ادامه با تعدادی از این ابزارها آشنا خواهیم شد.
ابزار keyword planner
گوگل بیش از 11 میلیارد کاربر از سراسر جهان داشته و بدون شک غنیترین منبع دسترسی به کلمات کلیدی مورد استفاده توسط کاربران را دارد. ابزار keyword planner یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی است که توسط گوگل ارائه شده و میتواند به عنوان چراغ راهنمای شما در تحقیق کلمات کلیدی عمل کند. این ابزار حجم جست و جوی کلمات مختلف بر اساس جست و جوی محلی و جهانی را در اختیار شما قرار داده و میتوانید از آن برای شناسایی ترندها و روندهای محبوب و یا پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی و دقیقتر استفاده کنید.
ابزار keyword tools
یک ابزار رایگان دیگر برای تحقیق کلمه کلیدی ابزار keyword tools است. این ابزار درباره هر موضوع صدها کلمه کلیدی کوتاه یا دم دراز ارائه میکند و شما میتوانید از میان آنها بهترین و بهینهترین کلمات را انتخاب کنید. ابزار رایگان کیورد تولز در یک ثانیه میتواند بیش از 750 کلمه را به شما پیشنهاد دهد. این ابزار نسخه پرمیوم نیز دارد که برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید.
ابزار keyword everywhere
این ابزار به عنوان یک افزونه بر روی گوگل کروم شما نصب شده و استفاده از آن بسیار ساده و البته رایگان است. میتوانید لیست کلمات کلیدی را به صورت اکسل یا پی دی اف ذخیره کرده و از آن استفاده کنید. این ابزار همچنین امکان تجزیه و تحلیل کلمات صفحه و حجم جست و جویشان را در اختیار شما قرار میدهد.
ابزار being webmaster tools
این ابزار یکی از سرمایههای شرکت مایکروسافت به شمار میرود و با استفاده از آن میتوانید کلمات کلیدی مرتبط با هر کلمه مورد نظر و روند جست و جوی آن را مشاهده کنید. نکته جالب توجه آن که با استفاده از این ابزار میتوانید بازه جست و جوی خود را به تاریخ و منطقه محدود کنید تا کلمات کلیدی دقیقتر و کاربردیتری در اختیار شما قرار گیرد. همچنین با استفاده از این ابزار میتوانید تعداد دفعاتی که سایت شما برای هر کلمه کلیدی به کاربر نشان داده شده است، را مشاهده کرده و درصد کلیک و جایگاه سایت در نتایج جست و جو را مشاهده کنید.
گوگل سرچ کنسول
امکان ندارد که کسی در دنیای وب سایت و سئو فعال بوده و نام گوگل سرچ کنسول را نشنیده باشد. این ابزار دارای بخشهای مختلفی به منظور بهبود سئو سایت است که بخشی از آن نیز به تحقیق کلمات کلیدی اختصاص داده شده است. در قسمت تجزیه و تحلیل آمار جست و جو میتوانید جزئیات کاملی از کلمات کلیدی که در 90 روز گذشته کلیک خوردهاند را مشاهده کنید. یکی از ویژگیهای کاربردی این ابزار آن است که میتوانید فیلترهای مختلفی شامل کوئری، زبان، کشور و غیره را در آن اعمال کرده و تحقیق کلمه کلیدی را به صورت دقیقتری انجام دهید.
ابزار kwfinder
یکی دیگر از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی که اطلاعات بسیار سودمندی را در اختیار سئوکاران قرار میدهد ابزار kwfinder است. با استفاده از این ابزار علاوه بر لیست کلمات کلیدی میتوانید اطلاعاتی مانند روند جست و جوی ماهیانه، حجم جست جو در بازه زمانی مشخص، میزان رقابت و دشواری کلمه کلیدی مورد نظر، میانگین هزینه کلیکی تبلیغات و اطلاعات دیگر را به دست آورید. توجه داشته باشید که در این ابزار هنوز زبان فارسی در لیست قرار نگرفته است.
ابزار سمراش
سمراش یکی از ابزارهای پرکاربرد سئوکاران در سراسر دنیا است. این ابزار بیش از 120 میلیون کلمه کلیدی دارد. مهمترین ویژگی این ابزار آن است که به جای آن که لیستی بلند بالا از کلمات کلیدی به شما بدهد، مهمترین کلماتی که رقبای شما در آن رتبه کسب کردهاند را در اختیار شما قرار خواهد داد. با استفاده از این ابزار میتوانید ارزش کلمات کلیدی را بدانید، رتبه بندی مناسبی از کلمات کلیدی ارگانیک داشته باشید و بهترین کلمه کلیدی را به منظور بهینه سازی محتوا استفاده کنید.
جمع بندی
تحقیق کلمه کلیدی اولین مرحله برای تولید محتوای مناسب است. تحقیق کلمه کلیدی به این معنا است که کاربران برای هر موضوع چه کلماتی را جست و جو کردهاند تا محتوا براساس آن نوشته شده و بهینه شود. برای این منظور میتوان از روشها و ابزارهای مختلف استفاده کرد که در این مطلب با آنها آشنا شدیم.
[ad_2]
دیدگاهتان را بنویسید